Vergis je niet Luc, het is toch zo’n vierhonderd kilometer rijden naar de finca, bergweggetjes met peiloze afgronden. Begin op 3000 meter en zak langzaam af naar 500 meter. De weg is als een kurkentrekker. Werd duizelig van de bochten. Volgende keer zal ik het beter documenteren, maar vergis je daar ook niet in. Als ik ga filmen haal ik het niet in één dag. Helmcamera, zou handig zijn. Heb tijdens het rijden een marge nodig. Strand niet graag in het donker. Ken de motor ook nog niet zo goed. Maar gang zit er wel in. Daar ga je niets van merken in het filmpje, althans de poging daartoe. Het zijn slechts flarden, want de batterij raakte gek genoeg heel snel leeg. Maar je zult wel zien dat de intentie er was. Over de beelden – mwah. Zelfde gevoel als Roy. Op dat rechte stuk gaat het behoorlijk hard, losse stenen, onrustig stuur. Zie je daar iets van terug? Nee. Duik ook heel lullig in een slappe vijfde versnelling de helling af. Punt is: weinig verkeer in Bolivia, maar als je een auto ziet is het altijd gevaarlijk. Duizend doden per jaar in een van de dunst bevolkte landen ter wereld. Oppassen dus. De motor lijkt wel een zoemende bij, en dat voor een 650. Kortom, grote teleurstelling. Deze snelheid is wel zo’n beetje de snelheid waarmee ik door Bolivia rijd.
What else? Kentekenplaat verloren, delen van mijn harnas en stuurbeschermer. Losgetrild. Moet ik dus ook leren. Elke keer als ik stop, even de boel controleren. Met de Guzzi heb ik in drie jaar tijd niets gecontroleerd. Mis de Guzzi. Staat er slecht voor. Ze is illegaal in het land en het lukt me maar niet de A-status voor haar te krijgen. Ze kan in beslag worden genomen als de politie echt in mijn papieren duikt. Het mooie van de XR is dat ze in elke versnelling sterk is. Kan gerust in de vijfde versnelling optrekken, ze trekt zich er wel doorheen. Moet gewoon wennen. Benzine is ook een probleem. Tankje van tien liter. Ik aas op een twintig liter tank, maar die kost me 350 dollar. Even mee wachten. Kortom, krijg de XR wel onder de knie, nee, heb haar onder de knie, maar voor het spektakel moeten we nog even wachten. En o ja, word dus varkensboer. Vanaf maart zijn we in business. We beginnen met 24 madres, moeders, die hopelijk garant staan voor 240 biggetjes, per half jaar. We willen uitbreiden naar 100 madres, elk half jaar dus 1000 varkens. Dat zijn behoorlijke aantallen. Geinig hoor. Meanwhile schrijven we door. Over die kippen en die hond – kippen zijn dood, platgewalst. De hond was zo dom om de XR aan te vallen. Word doodziek van die honden. Deze kreeg met een behoorlijke vaart een zware laars in zijn zijde. Lag me toch een partij naar adem te happen. De volgende keer kijkt-ie wel uit. En daar was het me om te doen. Moet die beesten een beetje opvoeden, toch?
Promote Paul: Mail to a friend | Post to del.icio.us | Digg! | Translate Dutch to English
Wat een vervelend nieuws lees ik nu toch: Antonie Kamerling dood. Zelfmoord, dat doe je toch niet als je twee kinderen hebt? Heb ‘m nog eens geinterviewd. Toffe gozer. Doodzonde.
Paulus, ziet er goed uit man. Gaat als de brandweer zo te zien! Wij zitten ondertussen in Brazilie…… Zucht…. Wat een land. De grootste gastvrijheid die we ooit hebben ontmoet. Zuid-Brazilie….echt ongelooflijk. Kan me niet meer herinneren wanneer we zelf voor ons eten hebben moeten betalen en we slapen iedere dag bij een andere familie. Iedere dag dikke BBQ met het beste vlees…. Man, ik dacht even dat ik de afgelopen dagen was overleden ofzo, omdat dit hemel moet zijn. Maar toen bedacht ik me, dat ik natuurlijk naar de hel ga…en dit dus echt moet zijn. Anyway, hopelijk gauw een update op onze site. Kom je anders hierheen gevlogen op de XR voor een pokeravondje?
Massol
The card opened like an accordion, over 5 feet long, working as both poster to hang on wall or small book to rest on table or nightstand. Jeanne was thrilled. So was I.
Die laatste bochten daar had ik toch wel een driftende XR verwacht die met een wheelie eruit optrok! Beetje saaie lange einden zo te zien, ik hou toch meer van het wat technischer werk op een OR. Denk wel dat de XR beter is voor Bolio dan een CRF, ik had overigens nergens last van met de CRF mbt lostrillen van onderdelen en in Kuthaar was het toch ook veel stenen en stof wegkoppen. Tankje lijkt me geen overbodige luxe, zeker als je als boer dadelijk wat vaker zal ‘op en neren’, de CRF had overigens krap 7 liter en een megaverbruik, daar moest je in tijd tellen 40minuten in het zand, tank leeg, op wat hardere paden een uur, op asfalt kon het wel 1,5uur met dat tankje, maarja wie rijdt er nu met zo’n apparaat op het verharde……….
Ik zal nog maar even reclame maken voor de leukste varkensboerderij in Nederland http://www.familiebofkont.nl/
Mijn broer varkensboer…kan er niet mee in stemmen, ook niet met de gedachte dat ze in Bolivia misschien een jaar een goed leven hebben. Maar vervolgens op brute wijze worden vermoord.
Nope.
Ik begrijp ook niet waarom die omslag, van je hart volgen naar dit….
Ach Daan, als ik lees hoe gemakkelijk Paul een hond aan de kant trapt zit het met dat hart volgen wel goed volgens mij!
Eerlijk gezegd vind ik het filmpje best indrukwekkend! Natuurlijk zie je wel de snelheid en kan me voorstellen dat het heel veel tijd kost, dat filmen, doe het vaak bij het skiën, is echt een opoffering. Ergste wat mij wat dat betreft overkomen is was na een hele reis op de fiets door de Pyreneeën en overal stoppen voor een dia met mn ouderwetse Asai Pentax dat die camera gestolen werd met alle volle rolletjes erbij….wat een frustratie. Mooie opname met je aan zien komen rijden en dan weer weg rijden, 2 x opnieuw die route neem ik aan, erg leuk!!
Het is natuurlijk link maar als je de camera wat lager houd ziet het er stukken sneller uit! En je zou hm ook minder op groothoek kunnen zetten, dan trilt het ook meer..
En sorry SR maar 400km heen en weer trillen is toch wat anders dan 40minuutjes door de duinen toeren…..tuurlijk gaat er dan nog niks los. Bike ziet er al wel wat doorleefder uit, ga zo door!!
Zozo lukcy Luc heeft ineens verstand van motoren! de CRF heeft in Qatar heel wat stenen, stofpaden en rots gezien, wij zaten net op de grens, ten zuiden de Zandduinen en ten noorden rotsen, denk dat een CRF gewoon beter in elkaar zit whoeeehahahaha het is natuurlijk wel een crossurt die CRF, dat moet gewoon kloppen. De XR is meer een buffel.
Paul, ligt het aan de foto’s of heb je al een deuk in je voorvelg?
Yahiee ik heb uiteraard geen verstand van motoren maar toch net genoeg om te begrijpen dat 40 minuutjes stof happen niet hetzelfde is als 800 km door de steenslag boenderen….
Zag leuke fiets KTM Duke 125, is dat wat??
Filmpjes blijven gewoon supertof Paul,
En die Honda is gemaakt voor in boliland.Ik kan het weten want een jawa is het net niet.
Wegen zien er inderdaad nogal eentonig uit en dan is 440 km echt ver.
De toekomst plannen worden concreet lees ik ??
Vergeet niet je boekie.Dat zou zonde zijn.
Dikke kus aan Roxane en Adriana en Sebastian en Santiago….
Groet en Arilaverda
A four valve cylinder head, two overhead camshafts, water cooling and fuel injection means that the basis 11 KW (15 hp) strong 125 cc engine carries all the most modern construction characteristics…… dat is wat er in een KTM Duke 125 ligt, leuk fietsje, maar mijn luchtgekoelde Zundapp 125 uit ’72, 2-takt wel met italiaanse Dell’orto carburateur heeft 18pk whoeeehahahaha. Nee dat is dus niks Luc, ga voor een 450, Jammerha’s hebben een degelijke offroadfiets voor niet al te veel geld en dat is echt leuk spelen, KTM uiteraard ook maar daar betaal je weer meer voor.
Ohja die CRF heeft duizenden km’s met mij in/op het zand/stof/rotspaden gespeeld en ik heb een XR gehad in een grijs verleden Luc, daar moest ik elke rit aan sleutelen om geen onderdelen kwijt te raken, ohja misschien leuk voor Paul om te weten dat het blok van die XR finaal in de soep gelopen is ondanks dat ik altijd zorgde dat het oliepeil OK was. Oh en wist je dat Honda niet eens garantie geeft op een R uitvoering? is nog steeds zo met de CRF450R, vandaar dat ik een X had hahahahahaha
Begrijp hem, soort opgevoerde brommer die er leuk uit ziet dus…
Paul heeft een complete miskoop gedaan SR??
Iemand dat leuke filmpje van Evo gezien trouwens..?? Goed voorbeeld doet goed volgen! http://www.ad.nl/ad/nl/1017/Buitenlands-..
Alles wat mechanisch is gaat een keer kapot, het 1 wat eerder dan het ander. Die XR die ik had was niet nieuw, dus slaap zacht Paul……..
Maak me geen zorgen Roy. Ik vind het verlies aan pk’s op grote hoogte wel schokkend. He Roy, ze hebben het steeds over de Pilot Screw, neem aan dat dat de stationairsproeier is, de chromen knop, links aan de carburateur. Goede carbafstelling is wel belangrijk met dit ding. Maar heb geen manual, niks. Gebruik Shell koelvloeistof (groen). Moet je dat echt met water vermengen of kan het zo. Heb ‘m niet graag aan de kook, al is dat wel een veelvoorkomend euvel, lees ik. Stuurdemper is ook geen overbodige luxe. Ketst alle kanten op, dat stuur, en heb mijn armen continu gespannen op de klappen op te vangen. De wegen waar ik filmde was dicht bij de finca. Ze zijn minder recht dan je denkt. Veel bochten met stenen erin, dan krijg ik helemaal klappen. Dat is nog mijn grootste zorg, dat ik uit balans raak en rechtdoor ga. Andere tank, uitlaatset en een goed rekje op spullen mee te nemen. Dit is toch wat klein. Mijn rugzak is vaak te zwaar waardoor mijn reet pijn gaat doen. Als ik Colombia af heb – heb het hele boek weer onder de vergrootglas gelegd, moet gezegd, het wordt steeds beter – trakteer ik mezelf op een ritje Salar, zoutvlaktes. Overigens heb ik nu in twee ritjes, 1400 k’s, een achterband volledig opgerookt. Boek gaat erg goed op het moment. Zie al mijn fouten en heb nu 200 pagina’s zonder een enkele lastige zin, overbodig woord en gezochte gedachte. Ik gok nu echt op mei. dan ben ik er drie jaar mee bezig geweest, net zo lang als de reis. Varkentjes, tja, voedsel en drank daar zijn die boli’s gek op. Moet ergens mijn geld mee verdienen. Geen vlees eten, dan ook geen varkentjes. What else, o ja, genoten van die Chilenen. Evo Boludo kwam ook nog even een paar minuutjes zendtijd pikken, maar ik kon zien aan de president van Chili dat hij Evo niet kan luchten of zien. Geldt voor heel Bolivia inmiddels. Dat knieetje, fucking schande. Dat is het voorbeeld dat deze president geeft. Wie legt hem om?
Hee Pablo,
Nog van harte gefeliciteerd met Santiago en Sebastiaan. heb je er een leuk feestje van gemaakt?
Weer veel werk in het filmen gestopt ziet er goed uit,je gaat weer als een speer.
geef iedereen een knuffel van ons.
grtz Har en Bep
Pilot screw stelt inderdaad je stationair af, maar dat heeft geen fuck met je vermogensverlies te maken, met dat ding regel je 3 zeken, of ie uberhaupt stationair blijft lopen, hoger of lager.
Voor een journalist had ik toch verwacht dat je je huiswerk wat beter zou doen, 1 google op manual honda XR650R geeft me dit, de workshop manual: http://downloads.hondatech.info/Moto/XR/.. Overigens zat er bij mijn CRF een compleet manual bij. Ik zou deze printen en inbinden, sleutelt wel zo makkelijk.
Dat vermogens verhaal moet je met sproeiers regelen en uhhh nou daar zou ik niet (zelf) aan beginnen, zeker daar je op verschillende hoogtes rijd moet je een middenweg daarin zoeken. Denk niet dat ze die in Bolio hebben maar hier in Anal wordt heel veel op vermogensbanken afgesteld en daar kun je elke dip eruit halen.
Koelvloeistof moet je volgens verpakking verwerken, maar gewoon water kan ook, tenzij het zou kunnen bevriezen, die kleur is enkel een antivriesmiddel! Stuurdemper, komop hee, je bent toch geen mietje, komt dat de voorkant zo licht is, voorwiel weegt niks daarom stuitert ie, juist zorgen dat je je stuur niet te vast krampachtig houdt, losje in de handen dan kun je als het moet alles corrigeren en het meeste doe je met je knieen op een OR.
Ohja dat je koeling overkookt kan komen doordat je niet de juiste verbranding hebt, je kan het checken aan de hand van je bougie, die moet koffiekleur droog zijn is ie zwart en nat dan staat ie te rijk is ie grijs en droog te arm (betekent andere sproeiers). Ook kan het optimaal afstellen van je ontsteking ermee te maken hebben dat ie veelste heet wordt maar ik betwiijfel of al deze kennis aanwezig is in Boliwood.
Hey lieverd, gefeliciteerd met je mannen!!!
xxx
Ole ole mijn neven zijn twee! Gefeliciteerd Paulus. Geef ze een dikke knuffel van mij.
Hmm verkies Chilie voor Bolivia. Hoe is het met de Guzzi? Al meer nieuws.
gefeliciteerd Paul, en de rest vd familie uiteraard!
he broer,
gefeliciteerd met je twee prachtige kids. het filmpje van de honda was fraai, heb er van genoten. en laat Daan maar l….llen met haar afkeer van de biggetjes. je hart volgens is een ding, maar brood op de plank voor vrouw en kids is zeker ook erg belangrijk. ben beniuwd hoe je het vindt. ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het beeld van een varkensboer op jou geprojecteerd nog niet helder op het netvlies heb staan, maar je hebt ons wel eens meer in positieve zin verrast.
chau
Gisteren via oa de ijsseldijk naar pyramide van Austerlitz geknald met zoonlief achterop alweer het rondje vallende bladeren eindigde, kwam wat Duc’s bij elkaar waarvan akte met wat plaatjes voor de sfeer: http://www.flickr.com/photos/olafveldkam..
Vermogensbank zou een nieuw woord zijn in het Boliviaans, laat staan dat ie aanwezig is, Roy. Nog geen CO2 meter te vinden hierzo. Doe wel degelijk mijn huiswerk, maar alles is in het Engels. En vertrouw mijn eigen sleutelkennis niet, die is nauwelijks aanwezig. Stuurdemper is hard nodig. Je handen hier in Bolivia losjes op het stuur laten rusten, staat gelijk aan zelfmoord. Je hebt gelijk broer, moet brood op de plank. Mijn gevoel zegt, doen. Dus volg ik mijn hart. Ja de kids alweer twee (2!) jaar oud. Zal ze weereens laten zien. Zitten ook graag op de XR al staan ze te trillen van angst als ik hem start. Helden op sokken, zijn het. Mooie Duc-plaatjes Roy. Het gaat goed met Nederland. Heb een zwak voor de 888 SP3 en de 999R. Zag jouw fiets er niet tussen staan. Bedankt voor je reactie, echt! Manuals downloaden gaat niet. Heb je een creditcard voor nodig. En die heb ik niet. Zit nu net op die Honda-site van je. Was ik al geweest. Hier is het probleem dat de downloadtijd 18 uur bedraagt. Heb blijgt worstelen in Boliland.
hee gozer
Zag een advertentie met een mooi plaatje van ik dacht een v7 maar het blijkt een Eldorado te zijn.
op de site van Vanguard figureert ze in een erg mooi filmpje, de kleding is ook wel okee, kijk maar eens op http://www.vanguard-clothing.com
grtz Har
Hola Paul,
We hebben het oveja negra geslacht, Samaipata achter ons gelaten en zijn dus en route!! Zijn nu een dag of wat in Sucre, zouden het onwès vinden om ff bij je langs te droppen. Donde estas?
Ciao, een Voorhouter-op-drift en zijn Braobantse chica.
Piston manufacturers ensure that there are gas sealing. This gas sealing in the cylinder is achieved by use of piston rings. http://www.yagela.net They are iron rings fitted loosely into grooves in the piston just below the crown.