Kleppen stellen

Hy guys. de motor heeft een onderhoudsbeurtje nodig – kleppen stellen. Hoe zit ’t ook weer? Cilinder staat op z’n hoogste punt als de duim vacuum wordt gezogen, right? Kun je dan beide kleppen stellen, of moet de cilinder dan weer een keer in zijn arbeidsstand komen? En: 0,20 is de afstand, right? Kortom kunnen jullie (Guzzisten in ’t bijzonder) me tot in detail uit de doeken doen hoe ’t ook weer gaat, kleppen stellen. Wees duidelijk, alsof je uit uitlegt aan een aap. De parate kennis van de Guzzi is beperkt. Bedoel, trek al bij de minste geringste gepruttel paniekerig mijn hele motor uit elkaar, terwijl de reservestand van de benzinetank alle problemen oplost. Over dat kleppen stellen. Dames mogen ook met suggesties komen. Tip: kleppen stellen heeft niets met beppen te maken. De leukste inzending wordt beloond met een ritje achterop de fameuze motor langs de dijk van het IJsselmeer, van Amsterdam naar Enkhuizen. Als ik weer eens thuis ben.
Ben nu in Canada en heb de blues.

Promote Paul: Mail to a friend | Post to del.icio.us | Digg! | Translate Dutch to English

  1. He Bro,
    ik zal de vraag stellen op de MGCN site. Die helpen je wel

    According to Peter – 09:07 (op 19 Juni ’05)
  2. He Paul,
    Waarom kleppen stellen ? Hoor je rare geluiden dan of zo ? Te weinig klepspeling: hoor je nix en gaat ie slecht lopen. Teveel: hoor je het duidelijk tikken aan een kant.
    Toch stellen ? Kleppendeksels met inbusjes losschroeven (trek de pakking niet stuk) en laat maar hangen aan die olieretourleiding die er aan vast zit.
    Voordeksel (drie boutjes) los, dan kan je de krukas ronddraaien via die grote moer. Bougies er ff uit, dan draait het gemakkelijker.
    Draaien en voelen waar de klepspeling het grootst is (dus 4 x). Op dat punt een minimale speling geven van, laten wij zeggen, een ansichtkaart of zo.
    Klepspeling maken door het borgboutje op de tuimelaar te lossen en dan het spelingsboutje iets in of uit te draaien. Daarna het borgboutje weer vast en niet met je volle kracht aansleuren s.v.p. dan draai je hem stuk of lam.
    Voordeksel er weer op enne…………draai je bougies er ook maar weer in.
    Dat is alles en dat moet jij ook wel kunnen. Anders iemand anders laten doen !
    FredP

    According to Fred – 11:17 (op 19 Juni ’05)
  3. Kijk eens op de site van guzzi-west.be.
    Daar staat de hele uitleg over het stellen van kleppen.
    Als je dat goed volgt moet je er volgens mij wel uit kunnen komen.

    According to KED – 12:20 (op 19 Juni ’05)
  4. Heb nog eens gekeken wat de klepspeling van een V7 700 zou moeten wezen.
    Heb alleen een digitale italiaanse uitvoering van het handboek.
    Staat in ( denk dat dat het is)
    aspirazione 0,15
    scarico 0,25.
    Een van de twee zal de uitlaatklep wezen de ander denk ik de inlaatklep.

    According to ked – 12:41 (op 19 Juni ’05)
  5. Aspirazione is de inlaatkant, scarico uitlaatkant. Veel succes.

    According to Maarten de Bie – 15:43 (op 19 Juni ’05)
  6. bovengenoemde mailtjes zijn van de gasten van de mgcn.nl. Mijn oproep heeft geholpen, veel succes

    According to Peter – 22:17 (op 19 Juni ’05)
  7. Hey Paul,
    Where are you???? Matt the kiwi here in Vancouver. Get in touch mate, email me. Hope your still not where I last saw you at Jason’s Hostel?
    Hear from you soon a. NICE.

    According to Matt – 11:23 (op 20 Juni ’05)
  8. Me Again,
    mattgowan@hotmail.com

    See you in Vancouver!!!!

    According to Matt – 11:25 (op 20 Juni ’05)
  9. He Paul,

    Brun hier, een vriendje van je zus. Gewoon kleppen stellen of ergens last van? Wij worden namelijk gewaarschuwd voor een (te) laag octaangehalte van de benzine die je in Amerika kan tanken. Het is maar even iets om aan te denken. Wij gaan met ons oldtimertje uit 64 van New York naar LA en zijn gedwongen er onderweg maar wat ‘additieven’ bij te gooien. Met het tempo wat jij nu hanteert gaan we jou waarschijnlijk voorlangs kruisen. Ik weet nog goed dat je na de bruiloft van WimLex en Maxima wegreed bij je zusje op die Guzzi, ik had niet verwacht dat je Amsterdam ging halen, laat staan Patagonië. Wat een machtig avontuur man, have fun.

    According to brun – 15:35 (op 20 Juni ’05)
  10. He hoi, vanuit een bloedjewarm Holland kan ik je niet helpen aan technische info over kleppen… Ben wel heel wat wijzer na een rondje googelen…; V7, moto guzzi, instuctieboekje… je komt op de gekste sites, maar deze zijn vast bij jou bekend. Dus ik wens je veel suc6 bij het stellen van de kleppen en ik lees graag hoe het afloopt met mijn zeer tecniche onderlegde neef! Atjo vanuit het Apeldoornze, Ing.

    According to Ing – 22:54 (op 20 Juni ’05)
  11. Hee Paul!
    Even een berichtje van Floor. Niet over kleppen ofzo, geen enkel idee waar jullie het allemaal over hebben?! Maar gewoon even zeggen dat ik je in de gaten hou via de site. Ik geniet van je avontuur. Veel guts, veel glory,… super dat je dat allemaal maar flikt.
    Het gevolg is wel dat ik lichtelijk zenuwachtig word over mn eigen leventje hier. Ik moet toch ook eens een beetje avontuur verzinnen.
    Ben helemaal trots op jou!
    Geniet en kom heel terug!
    Lieve groet van Floor

    According to Floor – 10:29 (op 21 Juni ’05)
  12. Hoi Paul. Heel simpel.
    1. verwijder het kleppendeksel (links of rechts)
    2. Stel de kleppen.
    3. Plaats het kleppendeksel terug.
    4. Herhalen aan andere kant.

    Tja, wat kan je van mij voor serieus advies verwachten. Mijn Ducati staat weer bij Affetto. Leo heeft het ding voor mij opgehaald uit Almere, zekeringen bleven er maar uitknallen. Vandaag even gebeld hoe het ervoor stond. Bleek dat deze “zelfsleutelaar”, zoals Martijn het zo mooi noemde, na het laden van de volledig lege accu het ding verkeerd om heeft gemonteerd. En de + rechtstreeks op de – aansluiten is volgens mij wel zo een beetje de kortste manier om kort te sluiten.
    Hoop dat ik je een beetje aan het grinniken heb gekregen. Verheug mij al op het ritje.

    Tony

    According to Tony – 13:27 (op 21 Juni ’05)
  13. Hee Paulus!!!

    Niet te geloven, je bent echt op reis gegaan. Lees net je artikel in nummer 7 over Guzzigallor. Site ziet er top uit! Ga je zeker blijven volgen. Zit zelf weer sinds 20 juni op mijn vertrouwde stekkie bij MOTOR. Ben bevallen van een klein ventje, Johan en alles is goed gegaan. Kom je wel weer heelhuids weer bij ons terug!

    Ik zie wanneer ik je zie!

    Later,

    Paulien

    According to Paulien Jonker – 13:56 (op 21 Juni ’05)
  14. Paultje,

    Hier ben ik nog even! Raymond zit met smart op je eerste verhaal te wachten…en nu Guus toch effe aan het bijkomen is! Of heb je alweer een scharreltje op gedoken om je blues te bestrijden?

    Paulien

    According to Paulien Jonker – 14:24 (op 21 Juni ’05)
  15. Polleke,
    Om de boel een beetje op scherp te houden maar eens reageren op reacties. Bijvoorbeeld die van LUC.
    Wat een lulkoek over zijn dochtertje en haar alpaca’s. Who cares!
    Retsina is niet te zuipen en de groeten aan je vrouw zou ik zeggen.
    Wel veel tijd om jou te schrijven. Zeker slap in de keukenbranche.
    Wil ie ook nog fotootjes naar je mailen. Alsof jij behoefte hebt aan zijn burgelijkheid! On top of that jou wel uitnodigen op zijn feestje…
    Twijfel of ik nu zal afsluiten met poepie, of moppie. Hou je taai vriend blijf je volgen. Groet Eric

    According to Eric – 15:03 (op 21 Juni ’05)
  16. Mochten je kleppen nog niet gesteld zijn, zo doe ik het altijd:

    Bougies eruit, schroevendraaier in het gat steken en je krukas ronddraaien (daarvoor zul je een carterdeksel los moeten maken) totdat de schroevendraaier op het hoogste punt staat.
    Dan kijken of de inlaatklep of juist de uitlaatklep speling heeft. De uitlaatklep heeft de meeste speling nodig, omdat die het heetst wordt door de uitlaatgassen en dus het meest uitzet, de inlaatklep wordt gekoeld door het lucht/brandstofmengsel. Dus als die 0,15 en 0,25 de juiste waarden zijn, kun je ze respectievelijk voor in- en uitlaat gebruiken.

    Stellen door borgmoertjes los te draaien, speling aan te passen en het borgmoertje weer vast te draaien (waardoor de speling weer iets kan verlopen, dus check het even daarna). Dan krukas nog een slagje rond en je kunt met de andere klep aan de slag.

    Een kind kan de was doen en een aap is zo iets uitgelegd.

    Sterkte!

    According to Tim – 15:45 (op 21 Juni ’05)
  17. Nou paul ,ben benieuwd wat je aan al deze infogalore hebt gehad??Zat er nog iets bruikbaars bij?En ben je al weer on route?liefs van peet,mir en basseman

    According to mir – 07:19 (op 22 Juni ’05)
  18. Ook al zou ik iets weten over kleppenstellen, dan nog zou je geholpen moeten zijn met alle goeie raad van hierboven. Ik hoop echter dat het ‘probleem’ is opgelost, dat je weer aan het rijden bent zodat je zeer binnenkort weer een heerlijk sappig verhaal hebt om ons allen mee te vermaken! oja, en foto’s… heel veel foto’s!!

    According to Joe – 11:44 (op 22 Juni ’05)
  19. Hoi Paulus,

    Je oma [95] geeft als advies: niet zelf doen laat een ander het maar doen dan komt het altijd goed!!!!!
    Hiermee dingt ze naar de prijs een rondje IJselmeer achterop!!!!

    We volgen je op het wiel en vinden het fantastisch vooral de foto’s.
    Zitten al je vullingen er nog in of zijn die er inmiddels uit gerammeld?
    Succes met het kleppenstellen en de groetjes uit Enkhuizen
    Hetty

    According to Hetty van Hooff – 18:21 (op 22 Juni ’05)
  20. Hoi Paul,
    Groeten vanuit een warm en zweterig internetcafe in Phnom Penh. Cambodja is te gek, vol met motortjes. Wellicht een idee voor je volgende reis?
    Enneh… Is het niet eens tijd voor een volgend artikeltje?

    According to Vasilis – 15:35 (op 26 Juni ’05)
  21. HONGERRRR….

    According to Joe – 18:24 (op 27 Juni ’05)
  22. Paulus, ouwe kleppensteller! Ben je gewoon je eigen jongensboek
    tegemoet gereden? Zonder te zwaaien? Loser! Alsof ik nooit iets van me liet horen (;

    Koele actie Paul, deze trip. Zo te lezen is het tot op heden een walk round the park, dus ik verwacht dat de echte ontberingen nog komen gaan.

    Over ontberingen gesproken: hier alles OK ole ole! Als je ooit terug komt show ik je mijn zoontje. Hij heeft een apekop en maakt je aan het lachen. Da’s wat waard…

    Ik blijf je volgen (want je schrift superkoel) en ooit spreken we weer eens af. Echt!

    Greets!
    Jeroen

    According to Jeroen von W – 23:20 (op 27 Juni ’05)
  23. he broertje,
    hoe staat het ermee. sommige krijgen al trek……….

    According to Peter – 22:04 (op 28 Juni ’05)
  24. Hey Paulus Paulusma!

    Zeg, staat de klepspeling van je computer wel een beetje goed?! Of zit je inmiddels op de Kaaiman Eilanden te rentenieren van onze vergeefse en desperate klikken op deze site, benieuwd als we zijn naar nieuwe smakelijke avonturen?
    Hier gebeurt niks.

    Ride & write on!

    Overzee

    According to Joost – 12:27 (op 29 Juni ’05)
  25. Hallo Paul.
    Kleppen stellen?
    Had je maar een tweetakt moeten nemen.
    Bijvoorbeeld een Puch, die had ik vroeger en die deed het geweldig!
    Maar daar is het nu te laat voor.
    Wees dus zuinig op je Guzzi.
    Sukses en goeie reis verder.
    Martin.

    According to Martin – 14:55 (op 29 Juni ’05)
  26. Ja Paul, wat Joost zegt!

    Minder speling, meer kleppen!

    According to Tim – 15:37 (op 29 Juni ’05)
  27. klep 1 op tuimelen dus zuiger in de bdp dan kan je 3 stellen en dan zelfde als je 2bdp hebt kan je 4 4 kan je 2 3kan je 2 uitleg van een kel van 15 jaar

    According to karsten – 15:59 (op 11 Juni ’06)

Share This:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *