Even een korte update. Ben dus weer terug in Bolivia. Was één minuut in Peru. Om zo’n kort bezoek te verklaren moet je behoorlijk wat uit je nek kletsen (‘No begrijpo, wato is el problemo?’) en uiteindelijk dokken. Vooral aan dat laatste beleef ik bijzonder veel plezier. Toen ik fronsende wenkbrauwen zag, greep ik sneller dan mijn schaduw naar mijn portemonnee en zag terstond een behulpzame glimlach. Twee dagen in Copacabana bij mijn maatjes gezeten en vervolgens op mijn dooie gemak naar La Paz gereden. Eindelijk had ik goed of beter zicht op de Cordillera Real, een van de mooiste bergketens van Latijns-Amerika. Oordeel zelf. What else? Ben nu bij Anne, een Nederlandse VRIENDIN die ik Sucre tegen het lijf liep. Ze deelt een appartement in het centrum van La Paz met Spaanse Sara die voor de VN werkt. Een huis vol met meiden. Het is hier zo netjes. Alles aan kant. Durf me nauwelijks te verroeren. Voel me als een kat in een vreemd pakhuis. Blijf hier een dag of vier en dan? Geen flauw idee. Moet sowieso naar Sucre om mijn cameraspullen op te halen. Hoe de rest van de maand eruit gaat zien, hangt af van de actualiteit. De VN heeft de alarmfase 1 afgekondigd. Maar bij de VN werken hoofdzakelijk bleke kantoorpikjes, dik betaalde slapjanussen, raamkijkers en ander tragisch bureauvolk. Alarmfase 1 houdt in: koelkasten volstouwen met voedsel voor een week. Ik heb geen koelkast.
Vanaf Sucre tot aan Copacabana heb ik bij elke benzinestation twee tot drie bewapende soldaten gezien. Voorheen was dat niet. Er hangt spanning in de lucht, maar of ze daalt blijft de vraag. Bolivia houdt Zuid-Amerika behoorlijk bezig. De omringende landen zijn bezorgd. Eén over het geweld van de laatste twee weken. Twee over de moves van Evo Morales. Evo volgt de lijn van Chávez. Die schreeuwlelijk zingt sinds de uitslag van het referendum van afgelopen zondag een toontje lager. De Venezolanen willen geen socialistische staat met een dictator aan het hoofd. Dat doet de zaak van Evo geen goed. Maar toegegeven: Evo heeft wel oog voor de allerarmsten en daar zijn er veel van in Bolivia. Onlangs heeft hij bepaald dat de allerarmsten en gepensioneerden een maandelijkse toeslag van om en nabij de tweehonderd Boliviana’s krijgen (omgerekend 20 euro, dat is nog altijd geld in Bolivia) en heeft dat voor vijftig jaar vastgelegd, mooi. Ik stel me geregeld de vraag waar ik politiek gezien sta, links, midden, rechts. Van alles wat dunkt me. Waar ik heel slecht tegen kan is buitensporigheid en gretigheid. Een ABN/AMRO-flapdrol die bij zijn afscheid 25 miljoen euro accepteert moet tegen de muur of op zijn minst het land verlaten. Ambassadepersoneel hier in La Paz dat een paar keer per jaar businessklas tickets accepteert (voor het hele gezin desnoods) kan ik niet meer serieus nemen. Je ‘inzetten’ voor een goede zaak en vervolgens geen fractie van je luxe leventje opgeven – moet ervan braken. Laat ik het zo stellen, geloof niet meer zo in het kapitalisme. De wereld gaat er letterlijk van naar de klote. Zo, en nu eens een lekker cognacje en een puike tuitknak.
Nog wat losse flodders dan wel rubberen kogels: Tijdje terug kwam ik twee stoere Nederlanders tegen op de fiets, Cok en Ellie. Toen ik uit Potosi vertrok bedacht ik me dat ik nog geen koffie had gedronken. Vijf minuten later reed ik Cok en Ellie met de Guzzi keihard voor de sokken op de Altiplano. Ze waren net koffie op het brandertje aan het zetten. Mijn goede vrienden in Anal weten dat ik een neus voor dit soort toestanden heb. En ho wacht even, laten we in Godsnaam Paulien niet vergeten, mijn Koemaatje. Zit je in Joyride je bakkie koffie weg te slobberen, stapt ineens Paulien binnen. De eerste bekende in 32 maanden, en wat voor een. Kreeg er kippenvel van. En laten we ook Pedro (met baard) niet vergeten. Levensgenieter van het eerste uur. Pedro en ik zagen elkaar gemiddeld zo’n 21 keer per dag in Joyride. Goede, fijne vent. That’s all. Toch niet. Want laten we ook Roxie niet vergeten. Ben halsoverkop vanuit Sucre vertrokken en heb haar niet meer gezien dan wel gesproken. En daar baal ik van. Wel een paar e-mails geschreven. Niets meer gehoord. Word steeds meer een nomade, meiden. Mooi leven man
Rest nog een speelse gedachte: de Guzzi fluisterde gisteravond dat ze graag in het Guiness Book of Records wil komen, als snelste Moto Guzzi V7 die ooit het traject Deadhorse/Ushuaia heeft bereden. Hoe komen we tegemoet aan de wensen van mijn meisje?
Trouwens, dit is de Illimani die boven La Paz uitsteekt. Ze laat een glimp van zichzelf zien –voor het eerst.
Promote Paul: Mail to a friend | Post to del.icio.us | Digg! | Translate Dutch to English
Moet zeggen dat mijn Engels met sprongen vooruit gaat, wat jullie?
toppie jouw Engels.
Geen enkel probleem om het te volgen.
Hilarisch die vertaling, Eindelijk wat pics van de crossurt, toevallig gisteren op mijn CRF450X (de enduro uitvoering) in de showroom gezeten, hopelijk zaterdag op kenteken in mijn bezit. Hoezo kapitalistisch, die fiets kost hier maar de helft van de Anal(e) versie!
Hey Paul,
Tja, die Chavez “por que no te calles”, in spanje is het een ringtone.
Maarre..ik vlieg 3 feb naar en 4 maart uit Argentienie. Ben er dus een maand. Mocht het ervan komen, dan graag, zo niet, niet. Ik ben in ieder geval ook een week in Buenos Aires, dus kan de dartcafe’s gaan selecteren. Het gaat je goed man.
Freerk
Oh…wat erg, ik druk ook altijd veel te snel op versturen met dit sooert dingen.
Argentinie dus.
Freerk
Yo, Yo
‘t heerlijk avondje is gekomen!
Ook voor jou Pauli (hoop ik)!
Groeten en fijne avond gewenst aan allen.
M
Koppeling van de Guz is weer OK, naar ik aanneem ?
Nah niet echt. Koppelt wel beter. Ik ga gewoon een nieuwe binnenkabel scoren en gebruik de oude buitenkabel weer. Never change a winning team. Koppelt loodzwaar, maar loopt niet meer zo weg. Bedankt voor de bezorgdheid. Lator
Ik sprak laatst twee Argentijnen en was oa benieuwd hoe men daar tegen het darten aankijkt. En ik kan je melden, op een dartcafé zit men in BA wel degelijk te wachten. Doe het wel Dutch, want Irish pubs zijn er genoeg.
Vreemd trouwens dat er hier maar niets over Bolivia in de media komt.
he paul, ze hebben het in het nieuwe nummer van motor bij de nieuwe guzzi modellen over het volgende:
v7 special
Veertig jaar na dato komt guzzi met een waardige opvolger of noem het eerbetoon voor de eerste v7 special. Deze paul van hooff-replica is echt smaakvol gemaakt en zijn bestaansrecht ontleent hij vooral aan deze looks. 744cc,182 kg, ach ,doet het ter zake ?
Toch leuk vind je niet ?
Mir
Nouja de enige overeenkomst die ik zie tussen de replica en de echte van Hooff is de striping op de tank……. en dan nog een soort van, en ohja de kleur banden en zadel ……..tssssss http://www.motorcyclenews.com/upload/204..
Kan iemand mij het replica principe an sich uitleggen? Bedoel waarom zou je een replica nemen als er originelen zijn?
Ziet er weer prachtig uit Paul,mooie plaatjes
Geniet ervan en hopelijk blijven de onrusten nog even weg.
Groet..
Het replica principe begrijp ik wel. Natuurlijk wil je in een oldtimer rondrijden, maar hij moet wel lekker rijden. Ik rij in een slc 350 uit 1972 en die rijdt als een hedendaagse luxe bak, dus ik heb niks te klagen. maar als je kikt op oude opel kadets uit die tijd dan verlang je naar de vormgeving uit de jaren 70 maar de techniek van nu,
Ach, die fabrikanten willen gewoon dat we nieuwe machines kopen… http://www.motornieuws.nl/2007/12/specta..
Vroeger maakte ze gewoon te goede motoren (geldt niet voor elk merk) en waren ze eenvoudig van techniek, wat nog steeds niet aan Paul toevertrouwd is…helaas.
Heb je het zoutgehalte van je koppelings hendel, kabels en verbinding met het blok al gecheckt Paul?
Zou best wel eens een corrosie probleem van de zout vlaktes kunnen zijn…
Succes!
Pi.
ps, mooie foto’s
Ola Paul,
We hebben elkaar kort ontmoet vorige week in Sucre in de Joy Ride. Vanwege de staking en jouw vertrek vroeg in de nacht voor je visum dus niet lang gesproken met elkaar. Ik ben de dag erop naar pacha mama verhuisd, is een toffe plek inderdaad.
De rit naar La Higuera was inderdaad een taaie, ik kreeg nog een flinke regenbui daar bij die zwarte bergen wat dus overging in zwarte kei gladde drap. Ben maar één keer zachtjes onderuit gegelden, verder alleen maar een mooie rit. La Higuera was wel byzonder als je tenminste de geschiedenis erop na houdt.
Ben nu ook weer terug in LaPaz, hoorde vandaag nog wat knallen van de demonstratie, ga morgen naar Cusco – Peru voor een weekje backpacken met Mel. Daarna terug naar Potosi (dooie en gore stad vind ik het) en dan naar Uyuni en verders….
Wie weet kruisen onze wegen nog eens op weg naar het zuiden, maar ik moet het ietsje sneller doen dan jou helaas…
Saluukes, rens (met de twin africa)
Rens is ook een motorrijder. Kwam hem in Joyride tegen. Een Belg, dus bij voorbaat een aardige kerel. Oeps, zwarte drap. Zal Anne leuk vinden. Anne? We hebben besloten met zijn tweeen kerst te vieren. Gaan we vanuit Sucre richting de Che-trail. Ik heb die weg nog niet vanaf de zuid-richting bereden. Kerst zullen we waarschijnlijk in Samaipata vieren. Oud en Nieuw in Santa Cruz. Een jonge Nederlandse (leuke) vrouw achterop een beoliede Guzzi door de blubber. Dat wordt lachen meiden. Die vintage motorfietsen, ik weet ‘t niet. Vind die nieuwe Guzzi V7 Special geen onaardig ding om te zien. Maar komt ze in de buurt van mijn Guzzi, dacht ‘t niet. Mijn bak slurpt, rochelt, trilt, kraakt, piept, schudt, knalt, rolt en weet ik wat voor gebreken ze nog meer vertoont. Maar rijden, als een tiet. Dat doen die nieuwe natuurlijk ook, maar dan zonder al die ‘tekortkomingen’. In een echte klassieker zit leven. Een echte klassieker heeft een ziel. Een echte klassieker kan een verhaal vertellen. Een echte klassieker geeft je rouwranden onder je nagels. En nog iets, met een echte klassieker weet je ‘t maar nooit. En dat maakt het avontuur compleet. Geloof dat ik de mooiste motor van de wereld heb. Vandaag krijgt ze weer nieuwe olie van me. En ik ga die oude buitenkabel weer hermonteren, met een verse binnenkabel. In de geval van mijn Guzzi is oud beter dan nieuw. Dat geldt natuurlijk niet voor de komende jaarwisseling. In Bolivia is het rustig nu. Er komt een referendum aan, net zoals in Venezuela. Misschien ga ik nog naar Paraguay. Wil dus graag in de winter door Patagonie rijden. Is beter voor het verhaal. De Guzzi fluisterde dat ze het te gemakkelijk heeft. En dat geldt ook voor ondergetekende. We willen beiden nog wat lijden. Heb een opdracht voor Rails om over die verroeste meuk in Uyuni te schrijven. Moet ik weer over die kutweg. En het is nu regenseizoen. Waar het eerst stoffig was, stromen nu riviertjes. Een echte klassieker haalt achteloos zijn schouders op. Die past zich aan. Krasje meer of minder maakt allemaal niet uit. Het zijn de rimpels op het gelaat van een persoon die heeft geleefd. Mijn klassieker schudt op het droge een paar keer met haar kont en klaar is ze voor het volgende avontuur. Althans, dat geldt voor mijn Guzzi, the one and only. Ik ruil haar nog niet in tegen een MGS01 Super Corsa.
Whhooohhohoooooo die MGS01 zou ik als Ducatist in hart en nieren nog over na denken!!!! Maar mooi hoe je het replica effect de drap in schrijft (zei hij met als oudste fiets een Zundappp special KS125 uit ’73 – wel zelf gebouwd) maar voor de rest niks ouders dan 2003…….
Je krijgt de hartelijke groeten van de hele familie Wempe en familie Baretta. Iedereen vroeg naar je. Dikke Kus van je zus.
Het ging er alleen maar om dat de naam van onze paul werd gebruikt in het stukje over de nieuwe motoguzzi das toch leuk ?????
We weten allemaal dat er maar een guzzigalore is toch ???????????????
Mir
Hola Paul.
Heb je nog niet gezien in de Joy, dus ga ik er vanuit dat je nog in La Paz bent. Of al onderweg naar Sucre??
Heb een uitnodiging voor je. A.s. dinsdagavond in Gnadelos; is de officiële opening van de tent.
Je camera-spullen zijn intussen ook aangekomen in Sucre. Zal in een apart meeltje het telefoonnr. geven, zodat jij Tyler kunt bellen en afspraken met hem kunt maken.
Goeie reis en tot binnenkort…
Saludos y que le vaya muy bien,
Pedro
He, van Hooff, aandachttrekker, hoe zit het nou met die pers-
kaart van je die je zo nodig moest hebben?
Hee Mir en Daan, heb jullie gemist in de Koe, was erg gezellig. of waren jullie soms met Roy mee?
Lator Har
Paul, alles wel.
Sorry harry zit middenin de verhuizing en verbouwing weinig tijd !
Mir
Er kwamen geen dames!!! Weet niets van V7’s en dat soort zaken. Hmm flauw antwoord. Volgende keer wil ik graag mee.
Yo ho,
Beste Mir.
Zat laatst ook in ‘n verhuizing, maar toch gekomen!
Zie aan je ‘taalgebruik’ dat je het nog steeds druk hebt.
Hopelijk dat de ‘dames’ op termijn wat rust kunnen vinden, zodat ze een nieuwe ‘Pauli’s Fanclub Party’ kunnen organiseren!
Paultje, doe ‘rustig’ aan daar en schiet anders een plaatje van de ‘Callithea optima’, als het een nachtvlinder is, vergeef het me!
Met groet,
Maurice
He maurice,
Was ook nog even vergeten te vermelden dat ik nog steeds aan het bijkomen ben van de ziekte van pfeiffer.
Ben ook niet zo’n kroegenmens dus vandaar.
Mir
He paul beginnen de kerstsferen bij jou ook al te komen?
Liefs uit lisse
Valt me nu pas op Paul, problemen met de koppeling? Als ‘ie zwaar blijft schakelen en vooral als ‘ie blijft weglopen, ongeacht hoe ver je de koppeling in trekt (hoewel dat opgelost is als ik het goed lees, da’s goed nieuws) dan ligt dat vaak aan een ingeslagen meenemer van de koppeling. Gebeurt vooral wanneer je veel laag in toeren rijdt. Oplossing: nieuwe koppelingsschijf en meenemer. Blok en versnellingsbak moeten dan wel effe uit het frame, maar is voor de echte mecanicien geen al te grote klus – halve dag ofzo.
Beste Mir,
Afspreken bij ‘de keukenhof’ anders misschien een optie?
Gr. Maurice
Zo, ik ben weer in Uyuni. Gisteren vanuit Oruro vertrokken. Ben via Potosi gereden. Dan rijd je zo’n 300 km om. Had geen zin om weer die kutweg te nemen. Gisteren dus zo’n 600 km’s gedraaid, inclusief 200 door een woestijn en dat is heel netjes in Bolivia. Deze woestijnweg is ietsjes beter dan die hele eenzame. Niet geasfalteerd, wel minder wasbordjes. Heb de bandenspanning wat verlaagd. Werkt wel. Hadden jullie me dat niet 2,5 jaar eerder kunnen vertellen. Wist natuurlijk wel dat het beter zou zijn, maar was eigenlijk te lui. Zo’n band moet je ook weer oppompen, vandaar. Ben wel een keer redelijk hard van de motor gevlogen. Heb minder grip bij het in- en uitsturen. Motor rijdt voor de rest als een tiet. Ben echt behoorlijk onder de indruk van die Guzzi. Heb gisteren toch aardig doorgevlamd op die woestijnweg en de motor niet ontzien. Koppeling werkt weer als een tiet. Heb die ‘op maat gemaakte’ koppelingskabel in de vuilnisbak achter gelaten. Oude buitenkabel weer gebruikt, nieuwe binnenkabel (30 euro cent) gemonteerd en ze koppelt weer als voorheen, met 2 vingers. Zal op de terugweg het cameraatje laten meedraaien. Dan zie je wat de Guzzi en ik goede wegen vinden. We rijden echt 200 km door het Grote Niets, Bolivia op zijn mooist en ruigst. Over Bolivia gesproken. Krijg net een brief van de Anal Ambassade dat vanwege de politieke spanningen veiligheidsfase 1 van kracht is gegaan. Dat houdt in water en voedsel voor één week inslaan. Maar zoals je weet heb ik geen koelkast. Ik ben hier in Uyuni om een verhaaltje voor Rails te maken. Kijken of ik vandaag een oud-machinist kan vinden. Zo ja, ben ik morgen weer weg. Als de boel uit de hand loopt ben ik liever in Sucre dan in Uyuni. Anyways, hier alles goed. Motor zwaar oke en ik ook. Een Franse nieuwszender gebruikt mijn Sucre filmpjes op hun site. Leuk. Mazzel
Paul, je wordt nog technisch!
mooi artikel in de motor afgelopen maand, de foto’s komen in een blad beter tot hun rechtdan op mijn beeldscherm.
succes
Nico
weet niet of je frans net zo goed is als je spaans maar kun je die franzosen niet om een vergoeding vragen (schending copyright of zo?)
Tssss heb ik laatst nog aan de hand gedaan, die tip over het aflaten van je bandenspanning in de woestijn, en dan heeft iedere garage toch wel een compressortje om dat weer even brrrrrrrrrrr op spanning te brengen?
Ach, laat die Fransen toch…wees blij dat ze er nog aandacht aan besteden.
Hier in het nieuws is vermeld dat de commissie voorstellen goedgekeurd zijn en dat er een referendum komt net zoals in Venezuela.
Chaves heeft op zijn klote gehad met zijn referendum dus zal het in Bolivia ook niet zo’n vaart lopen tenzij de zittende president een grote campagne start om de stem van de ongeletterde boeren te winnen.
Het kan nog een hete zomer worden daar…
Ik ben blij dat de Guz weer koppelt Paul,heeft de Nieuwe Revu en Humo al betaald?
Nederland begint langzaam kouder te worden, ‘s nachts onder vriespunt wat het rijden ‘s ochtends tot een hachelijke zaak kan maken.
Groetjes uit een (nu nog) zonnig Nederland!
Pi.
Waar blijven de foto’s van de leuke vrouwen toch?
In Midden-Amerika liet je ons meegenieten van je mooie
vriendinnen en bekenden…Ik mis ze.
Wij spreken af dat je daar wat meer aandacht aan
gaat besteden op deze web-log.
en vlinders natuurlijk!
Gr. M
Geachte heer Besjamel, ik heb toch twee foto’s van Roxy (de kont) mogen aanschouwen op deze site.Vond u haar niet de moeite waard? Helaas geen fatsoelijke foto van de bewuste kont en van de tieterij, dat kon wel wat duidelijker, kom op Paul.
Tsja Vasalis, inderdaad heerlijk in Griekenland, dat eten. Het liggen was ook OK. Ik ben dol op die met olijfolie volgezogen aardappelen uit de oven, lekker kotopoulo erbij en niet te vergeten feta en tomaten van de koude grond, niks waterbommen zoals wij die hier hebben. Ook genoten van horta, grote bonen (gigantes), wijngaardslakken, worst, etc. Beetje opppassen met de kilootjes daaro. Ook wat wezen olijven plukken trouwens, heb er leuke foto’s van, hoe plak ik die in mijn tekst? Of gaat dat niet?
Zag ook in Athene nog bij zo’n rommelige zaak twee fantastische motorfietsen op de stoep staan, oldtimers, een laverde en een duc. Foto gemaakt vanuit de bus maar beetje klein uitgevallen. Griekenland is nu als een tropisch paradijs, alles is groen en de olijfboomgaarden staan vol bloemen, mensen zijn er overal op het land aan het werk en lunchen met zn allen in het gras, na afloop olijftakken verbranden en daarna thuis voor de haard, anders dan ons jachtige leventje hier…
Maurice, wanneer is de volgende PvH bijeenkomst en Paul, waar heb je nog meer een rekening lopen zodat we daar kunnen afspreken??
Hele mooie foto’s trouwens Paul, bedankt! Wat is nou je e-mal adres Paul, heb nog wat foto’s voor je…
Grtz
guzzigalore@gmail.com Luc. Klinkt goed, ´t leventje in Griekenland. Wat let je kerel. Verkoop die keukenshit en weg ben je. Het is makkelijker dan je denkt. Ik heb weer wat treintjes gezien. Uyuni heeft veel meer oude locs dan op die begraafplaats. Ben in de maestranza geweest (de werkplaats). Wist niet wat ik zag. Zo maar twintig goed geconserveerde locs uit het begin van de vorige eeuw. Landt er en passant ook nog een Super DC3 even buiten het dorp. Appraat onderhoudt een lijndienst. Kan alleen in Bolivia. Kortom, mijn dag kan niet meer stuk, terwijl er geen vrouw in de buurt was. Zorg goed voor mezelf hoor sr. Besamel. Kom niets te kort. Je krijgt namelijk niet alles te zien. Morgen weer terug naar Sucre. Wéér door die woestijn. Wel mooi. Zal vroeg opstaan en een berg foto´s maken. Zelfs een filmpje als ik tijd en zin heb. He Vasil, is het mogelijk om in de reactielijst foto´s te plaatsen? Dat vroeg ik me een tijdje geleden ook al af. Voor de rest weinig te melden. Ben blij dat ik weer weg kan uit Uyuni. Niet bepaald een plek waar ik dood gevonden zou willen worden, en zo. Mazzel
kijken of dit lukt http://i204.photobucket.com/albums/bb166..
nico
niet dus 🙁
nog een poging http://s204.photobucket.com/albums/bb166..
Eens kijken of dit werkt:
http://s204.photobucket.com/albums/bb166..!
Niet dus. Jammer. Ik dacht dat het wel kon maar het kan dus niet. Ik zal, ooit, misschien, eens kijken of het kan. Anders klikken we wel op de links, dat zijn we toch wel gewend. Bovendien is het dan niet mogelijk om de layout helemaal te verneuken met te grote plaatjes.
wat lukt er dan niet? In alle 3 de links zie ik een oude Guzzi verschijnen.
Ja, maar je ziet het plaatje niet direct in de pagina staan, je moet eerst op een link klikken. Dat is wat men wil.
Net bericht gekregen dat we weer gezamelijk gaan skien deze winter.
Faaaaaanntaaaastiiiiiiiisch, in het jou bekende gebied van Les
Trois Vallees. Kijk ook op die site, dan kun je de sneeuwhoogtes
aflezen, routes bestuderen en de web-cams naspeuren in de tweede helft van januari 200 en reeds toch al 8.
Is het niet geniaal mensen, dat wereldje waarin we verkeren?
Het is niet gewoon mogelijk, je kunt het gewoon doen.
En dat doen we dus.
Naast ons natuurlijk een kippehok met tien Na-
tasha’s met dikke konten.
Ons dorp heet La Tania, laag, dus ‘s avonds elke keer een
weergaloos lange afdaling van bvb de Saulire, helemaal
naar de dertienhonderd meter waar we een paar flesjes bier
leegtoeteren. Toch een hoogteverschil van zo’n 1,3
kilometer. Baaah, wat lekker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ongelofelijk saai weer op die guzzigaloreplek. Het regent
niet, het stormt niet, de zon schijnt niet, het is niet warm
en ook niet koud, geen schurftige vrieskou die z’n tanden in de rug zet,
geen pinkelende sterrenregen die je ogen verlokt en
je begeerlijke wensen laat uitspreken, geen zwoele warmte
die de meiden hun oerdriften laat tonen………. Tja, wat
een saaie saaiheid in dit wereldse bestaan van Guzzigalore.
Schud die kussens eens op, blijf van de drank, stop met
geestverruimende middelen en ga eens verder met doorleven a.u.b.
Of……is hier iemand weer stinkend veel geld aan
het verdienen?
Inderdaad saaie boel hier. Moet ik dan alles zelf doen? Ik bedoel, neem de toko gerust even over als ik er niet ben. Ben weer in Sucre. Afgelopen tijd toch ongemerkt 2500 kilometer op de Guzzi gezeten, in Bolivia. Zo als altijd was de Guzzi zeer galant. Geen slag verkeerd, niet een. Vergeet niet dat we al bijna 3 jaar onderweg zijn. Wat een fiets, wat een leven. Geen foto’s geschoten, ook geen filmpje gemaakt. En dat is jammer voor jullie. De weg van Uyuni naar Potosi is mijn favoriet. Klimmend, dalend over een tegen de rotswand geplakte geitenpad. Over een afstand van 250 kilometer slechts één dorpje van enig belang. Duizenden lama’s. Maar: geen wasbordjes. Ik zat te lekker op de motor en heb de rit dus voor mezelf gehouden, sorry. La Tania Guus, dorpje ken ik nog wel. Moet wel lachen om de ‘hoogteverschillen’. Hier in Bolivia kun je binnen het uur een hoogteverschil van 5 (zegge: vijf) kilometer overbruggen. Altiplano is altijd vanaf 3500 meter. Potosi is de hoogste stad ter wereld, 4100 meter. Doet me allemaal niets meer, evenmin de Guzzi. Ze schijnt steeds beter te lopen. Ga dat met die foto’s en filmpjes goedmaken. Ga met Anne rond de kerst de oostflank van de Andes beklimmen, met de Guzzi uiteraard. Het is nu regenseizoen, dus dat wordt ploeteren. Al mijn cameraspullen zijn aangekomen. Heb een nieuwe kleine Canon gekocht (7 megapix, 160 dollar), fisheyelens (10-20 mm, waanzinnig), staande flitser met naar alle kanten beweegbare kop, ‘verlengsnoer’ voor de flitser, zooitje kaarten, Crumpler fototas en weet ik wat voor fijne spulletjes nog meer. Met dank aan vriend Gert, want hij heeft de contacten gelegd en het bedrag voorschoten. Ga er dus vanuit dat we veel foto’s gaan zien. Vraagje aan Jan de fotograaf. Jan, hoe kan ik de grote Canon zelf een beetje schoonmaken en onderhouden? Zie korrels (schimmel?) op de nieuwe, maagdelijke lens. Lijkt me het effect van de camera, wat jij? Que mas, hier in Bolivia alles rustig (stilte voor de storm). Land is wel erg verdeeld. Dat heb ik uit eerste hand. Al reizend vraag ik zo’n beetje aan iedereen hoe de zaken ervoor staan. Vriend Orlando uit El Alto bijvoorbeeld marcheert af naar Sucre als het nodig is. ‘Mooi, dan zien we elkaar daar’, zei ik. ‘t Kan hier vreselijk ploffen, of de schermutselingen waaien over. Hoop ‘t laatste. Bolivia is een te mooi land om naar de kloterij te gaan. Jammer dat ‘t land geen kustlijn heeft. Anders zou ik hier blijven. Ik heb overigens nog wel een berg met mooie treinen. Achter het station van Uyuni heb je dezelfde hoeveelheid oude locs staan als in de woestijn. Verschil: ze zijn nog intact. Bij hoge uitzondering kreeg ik een rondleiding aan de hand van een oud-werkplaatsmonteur. We gingen ook naar de begraafplaats. Man was daar nog nooit geweest. Stond bijna te janken, kerel van 76. Zijn levenswerk naar de verdommenis. Gebruik dit voor het Railsverhaal. Heb ook nog foto’s van de Super DC3. Dat vliegt hier zomaar rond. Geen oorspronkelijker land dan Bolivia.