Dat helpt…

… even op de motor springen. Was een dinsdagmiddag, of een maandagmiddag. In ieder geval was het een dag die jullie nuttig hebben besteed, in de bus, file, trein of op kantoor. Nah, was niks aan de hand met La Rox. Voor Jan Lul vijf dagen op de bank geslapen. Iets met communicatiestoornis (Ze spreek niet zo goed Nederlands). Dat lossen we op in bed, en alles weer koek en ei. Gave omgeving, hè? Kilometer of dertig buiten Sucre. Moest drie bergruggen over, twee rivieren door en toen hield de weg op. Moet zeggen dat ik nooit had verwacht nog eens verliefd te worden op een HONDA. Ben toch wel zo blij met de XR. Achterband in drie weken tijd opgerookt. Gaat inmiddels een stuk beter. Endurorijden is toch een andere discipline. Vooral hier in de bergen. Foutjes kan ik me niet veroorloven. Ik rijd alleen. Weet ‘t, niet handig, maar een motormaatje heb ik hier niet. ‘Ga je toch gezellig met Coko,’ zegt Roxana. Coko gaat met zijn overjarige Yamaha twintig, tien, als het bergopwaarts gaat. Afijn, ik bekeek Bolivia vanaf een hoogte en bedacht me dat de zon ging hangen en dat het tijd was om naar huis te gaan. Heb niet graag problemen in het donker. En ja hoor, lekke band. Ventil afgebroken. Twintig kilometer in het donker met een lekke band gereden. Was mijn eerste ritje met de nieuwe achterband. Rijd op Pirelli’s, made in Brazil, veertig euri’s. Heb nu heavy duty binnenbanden. Weet dat je van dit soort details houdt, Roy.

Ben weinig op internet, sorry. Zit toch te denken om het thuis te nemen. Zestig dollar per maand, voor de aller, aller langszaamste verbinding op aarde. Ben momenteel druk aan het schrijven. Heb mezelf weereens een deadline gegeven – mei moet ik klaar zijn met scheppen. Dan nog een paar maanden herschrijven en dan jarenlang op zoek gaan naar een uitgever. Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. Grote delen van het boekie zijn helemaal af, kom ik niet meer aan. Je struikelt nu over de woorden. Het wordt echt mooi, een document waarmee ik voor de dag wil komen. Daar besteed ik dus momenteel veel tijd aan. Voor de rest geniet ik van mijn Mannetjes. Het is waar wat jullie zeiden over de soul met je kinderen. Kom nauwelijks de deur uit, ga ik ze missen, zoals ik vroeger een meisje miste. Laatst stak Sebastian zomaar de weg over. Uiteraard kwam er net een bus aan. Stopte een meter voor hem. Drie uur zitten shaken, niet normaal man. Stel je voor. Ze zijn gek op de fietsen. Ze klimmen zelfstandig op de Guzzi en maken dan motorgeluiden, prachtig. Welke pa wil dat niet – dat zijn kids zich later hartstikke doodrijden? Maar ze lopen (soms) niet in zeven sloten tegelijk. Ze snappen inmiddels dat het not done is om onze hond, hoe heet dat klerebeest ook weer, met een afstandsbediening op zijn kop te rammen. Ik moedig dat aan, lach me helemaal gek, maar het beestje is van Roxana en die is daar niet van gediend. Nog wat trotse papafoto’s, want één foto zegt meer dan duizend loze woorden van ondergetekende. Foto, foto 2, foto 3 (Hier kijken we de MotoGP, Sebastian is voor Rossi, Santiago voor de pitspoezen), foto vier (Santiago). Overigens gaat Santiago voor snelheid, de XR, en Sebastian chillt liever op de Guzzi. Ze hebben hun keuze gemaakt.

Promote Paul: Mail to a friend | Post to del.icio.us | Digg! | Translate Dutch to English

  1. Volgens mij wil geen enkele pa dat, pa en ma van mn collega hebben het moeten mee maken, jaren lang werk je je te blubber om je jonkies te voederen en in slaap te krijgen en wat moois in het leven mee te geven en dan neemt zo’n kutventje één verkeerde beslissing en….boem! Lampje uit. Breng ze maar enige voorzichtigheid bij Paul, das is alles wat je kunt doen.

    Omgeving ziet er inderdaad fantastisch uit, vooral als je een motorfiets hebt, te voet lijkt het me niks daaroo…..

    According to Luc – 23:52 (op 13 November ’10)
  2. Loop elke dag met ze naar de supermarkt, tweehonderd meter verderop. Krijgen ze een versnapering. Rugzakjes om, zwaaien naar mama, want ze denken dat ze op reis gaan. Is echt een hoogtepuntje van de dag. Rennen, vliegen op straat, zwaaien naar de bussen, honden, auto’s, naar alles wat beweegt (Ze zwaaien zelfs naar de tv als ze de woonkamer verlaten). We lassen drie rustpunten in. Dan eet ik op mijn gemak mijn ijsje op en de boys drinken hun Pilfrut en maar zwaaien, zwaaien, zwaaien. Was even Santiago’s veter aan het strikken en zie Sebastian vanuit mijn ooghoeken de straat op rennen. De bus stopte net op tijd, maar ik zag mijn Mannetje niet. Stond van de zenuwen stokstijf op zijn nageltje te buiten en zag die inmense bus voor zich. Hartverzakking. Nu past hij wat meer op, maar daar ging dus een bijna hemelervaring aan voor af. Pff. Ze hebben engeltjes, ze zijn niet voor niets op deze aarde. Santiago wordt president van Bolivia, geloof me. De meeste onder ons zullen dat niet meemaken, maar geloof me. Sebestian wordt zijn stand in, of minister van speelgoed & snoep. Geinige ventjes heb je Luc. Fijn je even gezien te hebben.

    According to Paul – 00:18 (op 14 November ’10)
  3. En dan ga je ze later zeker ook nog leren hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van het tweeling-zijn, in relatie tot lekkere wijven.
    Ga je het allemaal wel trekken, een jaar weg op de Guzzi zonder je mannen….?
    Veel plezier met je speledingetje, ga ik ook zeker kopen…..als ik ooit weer geld heb.

    According to Stefan – 17:03 (op 14 November ’10)
  4. Toch wel gehoorzaam die Paul en makkelijk te motiveren zo van afstand. Bib mouse! dat is het magische woord, google er maar eens op……. dat is zeg maar een foam binnenband, geen lekke band meer. Beetje lastig aan te brengen wat ik begrijp en na verloop van duur kan dat spul kapot gaan en dan ja dan hobbeldehobbel je een beetje het laatste eind. Heb zelf alleen met binnenbanden gereden en nooit lek, maar in Qatar met die rotsen en stenen bleef ik in een straal van 5km, in geval van uurtje lopen en dan motor met trailer ophalen 🙂 Misschien handig om reserveband mee te nemen? Arena en bike zien er vet uit, tikkeltje jaloers……..

    Oh weet Sebas al dat Rossi voor Ducati rijd komend seizoen? En ook Capirossi is weer terug op het italiaanse nest, kijk zelf nooit MotoGP, geen reet aan veel te saai dan kan ik veel spannender dingen verzinnen (en doen).

    According to Roy – 10:24 (op 15 November ’10)
  5. Verse WK F1 heet ook Sebastiaan…

    According to Luc – 12:03 (op 15 November ’10)
  6. Luister wel een beetje naar je Roy. Zou ook veel meer willen doen aan mijn site, maar dat internet hier ontneemt me vaak de zin. Vijf kilometer buiten Sucre is niet zo veel te doen. Wil verder het binnenland in. Maar als er wat gebeurt ben je ook gelijk de pineut. Vandaar dat ik nogal wat gereedschap meeneem, heb inmiddels een reserve binnenband, en genoeg water, om het desnoods een nachie uit te zingen. Dat is wel het nadeel hier, het gebrek aan motormaatjes. Zou ook graag een middenbok willen hebben. Binnenkort ga ik mijn maatje Gert bezoeken. Die woont in San Ignacio (Santa Cruz) bij de missiones. Moet heel mooi zijn daar. Drie dagen rijden, ook over de Che’route. Zou de vijfde keer zijn. Begin Bolivia aardig te kennen zo. Eens kijken of ik een motorblad voor de reis kan interesseren. Wat jullie?

    According to Paul – 18:05 (op 15 November ’10)
  7. motorblad? Lees liever ‘het’ boek straks…..

    According to brun – 20:27 (op 15 November ’10)
  8. Misschien eens kontakt opnemen met deze jongens? http://www.2×2noppennieuws.nl/
    nee jongetjes dit is niet wat jullie denken als je het woord noppen ziet staan, ze geven een alleraardigst enduro/motorcross blaadje uit en wie weet hebben ze wel interesse in je verhaal!

    Wat bedoel je met middenbok, een permanente? nog nooit gezien als je iets zoekt om de XR thuis op te bokken dan is het een kwestie van 4 balkjes paar cm langer (laten) zagen dan de afstand onderkant frame-grond, boven en onderkant triplex plaat erop (laten) timmeren zodat je een tafeltje hebt, zet die naast je bike neer, even de spierballen aanspannen en hard godzegene de greep roepen en je tilt je bike erop, et voici un table de moteur!

    Of je koopt een kant en klare met hefboompje die je onder je frame zet, voet op hefboom en je bike staat op de bok! die had ik voor de CRF in Anal (en die houten zoals hierboven beschreven in Kuthaar).

    According to Roy – 12:47 (op 16 November ’10)
  9. Yo,

    Ik zou er tefflon blokjes, gelagerd met carbon plaatjes met afgeschuinde hoekstukjes (niet te schuin!) onder zetten, gefixeerd met gelagerde zelfsmerende messing parq boutjes, dan wel goed onderhouden met zelflaxerende babyzalf (tegen het woestijnstof) er onder zetten!

    K’weet niet of je het daar kunt verkrijgen, anders vraag Roy efkes naar meer info.

    Schrijf ze!!!

    Grrrrrrrrtzzzzzzz.

    Maurice

    According to maurice van Bakel – 15:30 (op 16 November ’10)
  10. Yoh yoh yoh Maurice, spreek ik in je hoor oor? ja ik had ook al aan met name die teflon blokjes gedacht, die carbon plaatjes niet maar wel een goede suggestie ben alleen bang dat die zelfsmerende messing (ik zou dan toch titanium nemen scheelt gewicht nee geen aluminium die draaien dol) parq boutjes lastig te vinden zijn en daar staat/valt het hele ontwerp dan weer mee. Op de zelflaxerende babyzalf na, denk ik dat hout en spijkers ook wel voorradig moeten zijn in Boliwood!

    According to Roy – 09:33 (op 17 November ’10)
  11. Wtf? Er staan genoeg motorbokken op marktplaats. Daan komt straks die kant op, dan kan ze er toch wel eentje meenemen? 😉

    According to brun – 16:24 (op 17 November ’10)
  12. Fijn om weer een verhaal van je te lezen! Kom op met dat boek, al weer een kerstboom dit jaar zonder jouw boek eronder… Wat een geweldige mannetjes zijn het, Paul! Wat een plaatjes, maar ja wat wil je met zulke ouders! Leer je ze een beetje Nederlands? Dan krijg je met hen in ieder geval geen communicatiestoornis! Over bussen en gevaar op straat bijvoorbeeld. Wil je een boek opsturen, kun je een adres mailen of moet ik daarvoor bij Daan zijn? Dikke kus lieve Paul. X Sig

    According to Sigrid – 17:48 (op 17 November ’10)
  13. Dat zou je denken Sig, ik heb nog steeds geen adres! Begin mij nu af te vragen of ze wel straatnaambordjes hebben waar hij woont…;-)

    According to Daantje – 09:30 (op 18 November ’10)
  14. Weet mijn eigen adres niet Sig, lijkt me beter dat je het naar mijn zus stuurt. Enne, alvast bedankt. Volgende kerst ga ik zeker halen, denk ik. Over die middenbok, heb ‘m thuis niet nodig. Zet ‘m op mijn aluminium zijkoffer, perfect. Maar zoek iets voor onderweg. Denk dat ik Ivan iets laat maken van aluminium. Noppennieuws ken ik, maar ze betalen niet. Moet ik toch bij Moto Magazine zijn, of dat andere, nieuwe blad van Jeroen Hiddink. Hij vroeg al een tijdje geleden of ik iets wilde doen. Wellicht. Man, val in slaap boven mijn computer. Saaie shit hoor, boekie schrijven. Zit weer even vast. Vanavond een flinke blow en dan weer aan de slag. Voor de rest niks, maar dan ook niks te melden. Jullie?

    According to Paul – 22:51 (op 18 November ’10)
  15. Vanmiddag lekker stukje wezen touren in mn achtertuin: De Ardennen. Niks mis mee!!

    According to Luc – 19:45 (op 20 November ’10)
  16. Maak je geen zorgen Daan, Pablo komt je als een heer ophalen op het vliegveld, weet er alles van. ben jaloers op je.
    wanneer ga je nu precies, en heb je nog ruimt in je koffer?
    Goed te horen dat het lekker met jullie gaat gozer, eindelijk de bank van je moeder op de foto, schiet nog wat van die plaatjes, of is het wachten op die van Daan.
    Heb je de canon al een beetje onder de knie, zal ook wat foto’s op een stick zetten.

    grtz Har

    According to Harry van de Burg – 13:10 (op 21 November ’10)
  17. Zelfs de handdoeken van pa doen zijn werk in Bolivia. Wat grappig.
    Het lijkt mij dat in het ergste geval ik mij kan melden bij Cafe Amsterdam 😉
    Paul moet toch maar gewoon zijn adres gaan opgeven als mensen wat willen sturen. Mijn koffer zit helaas al vol.

    Kus van Da Zus.

    ps ik las trouwens in de Esta dat Ben Valks een boek heeft geschreven over zijn reisavonturen……

    According to Daantje – 13:24 (op 21 November ’10)
  18. Wat ik begrepen heb, is dat een ghostwriter zijn werk heeft gedaan. Ben lult, zij of hij schrijft. Ja zo kan ik het ook. Maar vergeet vooral zijn boek niet te kopen. Fantastiische gozer, die Ben. Begin me weer een beetje zorgen te maken. Zit weer vast. Word er gek van. Wat een klus is dat toch, een boekie schrijven. Bedoel, goed boekie schrijven, als een doorlopend verhaal, zonder dat je vertelt. Ben nu in El Carmen. Ben er anderhalve maand geweest en heb er zo’n tien pagina’s voor. Wat wel en wat niet en vooral hoe. Word er echt gek van, zo nu en dan. Maar we gaan stug door. Trouwens, heb een auto gekocht. Een Toyota Landcruiser uit ’76. Zes in lijn, drie versnellingen, 2700 dollar. Zal snel wat foto’s laten zien. Kan ik eindelijk met jullie meepraten als het gaat over auto’s.

    According to Paul – 23:41 (op 21 November ’10)
  19. Ken je deze? ‘Ik heb niet zoveel tijd, daarom stuur ik je een lange brief.’

    According to Paul – 00:12 (op 22 November ’10)
  20. UIt mijn studietijd, ik was altijd jaloers op die mensen die met tig kantjes verslagen aan kwamen dragen en ik blij was als ik een handjevol had gepend. Totdat ik een leraar hoorde zeggen tegen zo’n persoon, had je geen tijd om het korter te maken? Binnen de Schelp moet een business proposal op 1 A4 passen, zoniet dat wordt er niet naar gekeken, de kern van het verhaal opschrijven is o zo moeilijk ja.

    Zeg het japanse spul neemt wel de overhand bij je he? maar het is wel de auto om te rijden in die contereien, onverwoestbaar, zoek die aflevereing van top gear maar eens na waar ze geprobeert hebben een landcruiser te vernietigen wat gewoon niet gelukt is! Ik zou zeggen laat een trailertje fabriceren, de Honda erop, afgelegen gebied in, lekker spelen en in de buurt van je tuut blijven!

    According to Roy – 10:39 (op 22 November ’10)
  21. Volgens mij was dat een pick-up bij Topgear en geen Landcruiser maar anyway, bere sterke auto, vraag het maar aan Coen en Karin-Marijke. Vraagje: Heb je in Bolivia geen rijbewijs nodig want dat heb je toch niet, althans, voor een auto…..whahahahahahaha!!

    According to Luc – 13:17 (op 22 November ’10)
  22. Yoh gozurt, ze hebben die Landcruiser ook in pickup versie!!!!!! Ik had in Oman met vakantie een V8 Landcruiser gehuurd, wel een nieuwe maar man o man wat een goeie auto was dat, comfortabel en toch gewoon de bergen in offroad kunnen, oersterk! Van bijna vastzitten in een rivierbedding op 3000m hoogte tot over het strand scheuren.
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4UHU7Z.. http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H4OJ4K.. http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LLLAJFAN.jpg http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KEPNKKOT.jpg http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ONHKHJJX.jpg

    According to Roy – 16:44 (op 22 November ’10)
  23. The Toyota Land Cruiser (Japanese: トヨタ ランドクルーザー, Toyota Rando-kurūzā?) is a series of four-wheel drive vehicles produced by the Japanese car maker Toyota Motor Corporation. Development of the first generation Land Cruiser began in 1951 as Toyota’s version of a Jeep-like vehicle and production started in 1954. The Land Cruiser has been produced in convertible, hardtop, station wagon, and utility truck versions. The Land Cruiser’s reliability and longevity has led to huge popularity, especially in Australia where it is the best-selling full-size, body-on-frame, four-wheel drive vehicle.[1] Toyota also extensively tests the Land Cruiser in the Australian outback—considered to be one of the toughest operating environments in terms of both temperature and terrain.[2][3][4]

    Prehistory
    In 1941 the Imperial Japanese Army occupied the Philippines, where they found an old Bantam Mk II, and promptly brought it to Japan. The Japanese military authorities commanded Toyota to make a similar vehicle but to not model the appearance on the American Jeep. The prototype was called the Model AK and was formally adopted by The Japanese Imperial Army as the Yon-Shiki Kogata Kamotsu-Sha ( 四式小型貨物車 type 4 compact cargo-truck ).

    Later in 1941 the Japanese government asked Toyota to produce a light truck for the Japan military campaign. Toyota developed a 1/2 ton prototype called the AK10 in 1942. The AK10 was built using reverse-engineering from the Bantam GP. There are no known surviving photographs of the AK10. The only known pictorial representations are some rough sketches. The truck featured an upright front grille, flat front wheel arches that angled down and back like the FJ40, headlights mounted above the wheel arches on either side of the radiator and a folding windshield.

    The AK10 used the 2259 cc, 4-cylinder Type C engine from the Toyota Model AE sedan with a three-speed manual transmission and two-speed transfer gearbox connected to it. There is no mechanical relationship between the AK10 and the postwar Toyota “Jeep” BJ. Most of the AK10’s were not actively used (unlike the U.S. Jeep) and there are almost no photographs of it in the battlefield.

    1950 – The Korean War created demand for a military light utility vehicle. The war put a Jeep on Japan’s doorstep. The United States government ordered 100 vehicles with the new Willys specs and Toyota was asked to build them.
    1951 – The Toyota “Jeep” BJ prototype was developed in January 1951. This came from the demand for military-type utility vehicles, much like the British Land Rover Series 1 that appeared in 1948. The Jeep BJ was larger than the original U.S. Jeep and more powerful thanks to its Type B 3.4-liter six-cylinder OHV Gasoline engine which generated 85 hp (63 kW) at 3600 rpm and 215 N·m (159 lb·ft) torque at 1600 rpm. It had a part-time four-wheel drive system like the Jeep. Unlike the Jeep, however, the Jeep BJ had no low-range transfer case.
    1951 – In July 1951, Toyota’s test driver Ichiro Taira drove the next generation of the Jeep BJ prototype up to the sixth stage of Mount Fuji, the first vehicle to climb that high. The test was overseen by the National Police Agency (NPA). Impressed by this feat, the NPA quickly placed an order for 289 of these offroad vehicles, making the Jeep BJ their official patrol car.[5]
    1953 – Regular production of the “Toyota Jeep BJ” began at Toyota Honsya Plant (Rolling chassis assembly), and body assembly and painting was done at Arakawa Bankin Kogyo KK, later known as ARACO (now an affiliate of Toyota Auto Body Co.).[5] The “Toyota Jeep BJ” Series was introduced alongside the following:
    BJ-T (Touring),
    BJ-R (Radio),
    BJ-J (Cowl-chassis for a fire-engine).
    1954 – The name “Land Cruiser” was created by the technical director Hanji Umehara. “In England we had another competitor – Land Rover. I had to come up with a name for our car that would not sound less dignified than those of our competitors. That is why I decided to call it ‘Land Cruiser’,” he recalls.[5]
    1954 – The 125 hp, 3.9-liter Type F gasoline engine added for the fire-engine chassis. Models are renamed as:
    BJ-T (Touring),
    BJ-R (Radio),
    BJ-J (Cowl-chassis for a fire-engine),
    FJ-J (Cowl-chassis for a fire-engine).

    [edit] 20 Series
    20 Series Production 1955–1960
    Assembly Toyota City, Japan (ARACO)
    Body style(s) 2-door Softtop
    2-door Hardtop
    2-door pickup truck
    4-door Station wagon
    Layout FR layout
    Engine(s) 3.9 L I6 F petrol
    Wheelbase 2,710 mm (106.7 in)

    1955 – The Second generation, 20 Series was introduced. It was designed to have more civilian appeal than the BJ for export reasons. It also had more stylish bodywork and a better ride thanks to longer four-plate leaf springs which had been adapted from the Toyota Light Truck. It had a more powerful 3.9-liter six-cylinder Type F gasoline engine. The interior of the vehicles were made more comfortable by moving the engine 120 mm (4.7 in) forward. The 20 Series still had no low range, but it had synchromesh on the third and fourth gears.
    1958 – The first Station wagon Land Cruiser was introduced with an even longer 2,650 mm (104.3 in) wheelbase (the FJ35V; wagon and van). The FJ25 production started in Brazil being the first Toyota vehicle built outside Japan.
    1957 – A 4-door Station Wagon was added as the FJ35V. Land Cruisers were first imported into Australia by B&D Motors as FJ25/28 cab chassis with Australian made bodies.[6] They were the first Japanese cars to be regularly exported to the country7 and were initially used in the Snowy Mountains Hydroelectric Scheme.[8]

    [edit] 40 Series
    40 Series
    Also called Toyota Macho (Venezuela)
    Production 1960–1984
    Assembly Toyota City, Japan
    Body style(s) 2-door Softtop
    2-door Hardtop
    2-door pickup truck
    4-door Station wagon
    Layout Front engine, rear-wheel drive / four-wheel drive
    Engine(s) 3.0 L B I4 diesel9
    3.2 L 2B I4 diesel
    3.4 L 3B I4 diesel
    3.6 L H I6 diesel9
    3.9 L F I6 [9]
    4.2 L 2F I6 [9]
    Wheelbase 90 in (2286 mm)
    Length 151.2 in (3840.5 mm)
    Width 65.6 in (1666.2 mm)
    Height Softtop 76.8 in (1950.7 mm)
    Hardtop 78.8 in (2001.5 mm)
    Curb weight Softtop 3,263 lb (1,480 kg)
    Hardtop 3,427 lb (1,554 kg)

    Main article: Toyota FJ40
    1960 – The 20 Series was upgraded to the now classic 40. Toyota made many production changes by buying new steel presses. Mechanically, the FJ40 was given a new 125 hp, 3.9 liter F engine and the Land Cruiser finally received low-range gearing. The Brazilian model was rebadged the Bandeirante and received a Mercedes-Benz built Diesel engine generating 78 hp.
    1965 – Global production surpassed 50,000 vehicles.
    The Land Cruiser was the best selling Toyota in the United States.
    1968 – The 100,000th Land Cruiser was sold worldwide.
    1972 – The 200,000th Land Cruiser was sold worldwide.
    1973 – The 300,000th Land Cruiser was sold worldwide.
    The first diesel Land Cruiser was introduced for export on long wheelbase models with a six-cylinder H engine[citation needed].
    1974 – A four-cylinder 3.0-liter B diesel was offered. The introduction of this engine boosted sales in Japan by putting the Land Cruiser in a lower tax compact Freight-car category than its 3.9-liter gasoline version. Note: the new B diesel engine was different from the B gasoline engine used in the original BJ.
    1975 – The 3.9-liter gasoline engine was replaced by a larger, more powerful 4.2-liter 2F unit.
    The FJ55 received front disc brakes.
    1976 – United States-version FJ40 Land Cruisers received front disc brakes like the FJ55.
    The Toyota Land Cruiser Association was founded in California.
    1977 – The Irish Army took delivery of the first of 77 FJ45 Land Cruisers. Although fast, reliable and with good off-road performance the type tended to rust excessively in the wet Irish climate. A few which did not succumb to the effects of weather were repainted in gloss olive green and survive as ceremonial gun tractors at military funerals.
    1978 – The first BJ / FJ40 and FJ55 models were officially sold in West Germany with both diesel (BJ40) and petrol engines (FJ40 /55).
    1979 – United States-version FJ40s were updated this year with a new wider, square bezel surrounding the headlights.
    Power steering and cooler were offered in FJ40s for the first time.
    The diesel engine was improved, evolving into the 3.2-liter 2B only in Japan.
    The 3.6-liter H diesel engine was optional in some markets.
    1981 – the Diesel version received front disc brakes and the more powerful 3.4-liter 3B engine.
    1983 – the last FJ40s imported to the U.S. were 1983 models (mid 1982 to mid 1983). It is unknown how many were imported by Toyota, but many guess the number to be around 300. 1983 FJ40s typically bring a premium for their rarity, though they are not much different from 1982 models (mid 1981 to mid 1982).

    According to Wiki Pedia – 20:48 (op 24 November ’10)
  24. Kijk niet vaak naar Top Gear, maar die aflevering zag ik nou net wel. Smeten hem zo van een flatgebouw af, en nog altijd lopen. Om te gillen. Geloof ook dat ze hem de zee in hebben gereden, no sweat. Goed nieuws, want we gaan als Daan komt naar Salar de Uyuni. Dan ligt er ook een laagje water. Zout en water deert een Landcruiser niet. Wel een gave bak hoor. Rijdt een op drie, maar we laten hem ombouwen tot gas. We laten hem ook overspuiten. Kakikleur met een wit dak. Nieuwe banden eronder en klaar. Dan heb ik voor een kleine vierduizend dollar een auto die mij overleeft. Net een tank, grappig. Zoals beloofd, snel wat fotos. Mazzel.

    According to Paul – 00:28 (op 25 November ’10)
  25. Het was een Hilux maar totaal onverwoestbaar!! http://img.youtube.com/vi/OVkedyQZfwQ/0…

    Hoe zit het nou met je “rijbewijs” Paul??

    According to Luc – 10:50 (op 25 November ’10)
  26. boek wordt mosterd na de maaltijd, twee jaartjes geleden had ik het achter elkaar gekocht maar langzamerhand is het stof toch wel behoorlijk neergedaald.. sorry, maar een eerlijke mening van mij. Misschien uitbrengen in het chinees, groter potentieel.

    According to Maarten – 13:13 (op 23 December ’10)
  27. Groot gelijk jongen. Schrijf het inmiddels hoofdzakelijk voor mezelf. Ben tenminste van de straat. Kunnen we dat ook van jullie zeggen? Meiden, ben even naar de finca. Rond de tweede ben ik weer terug. Het gaat jullie buitengemeen. Mazzel.

    According to Paul – 18:15 (op 23 December ’10)
  28. een jaar of 3 a 4 geleden eens €100 naar je bankrekening overgemaakt, misschien krijg ik een presentexemplaar haha!

    According to Maarten – 00:05 (op 10 Januari ’11)
  29. Zeker weten, maar op die 100 euro is het stof inmiddels ook neergedaald. Tijd is relatief, Maarten.

    According to paul – 02:46 (op 12 Januari ’11)

Share This:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *